Tuning cutie de viteze automată

Tipuri de cutii de viteze și tuningul acestora:

În ziua de astăzi, în piață sunt foarte multe tipuri de cutii și funcționalități care pot crea confuzii printre consumatori, de aceea am creat acest ghid ușor de înțeles pentru toți clienții.

În principiu, toate aceste tipuri de cutii sunt foarte simple și există doar câteva idei de bază în funcționalitatea lor, fiind diferite doar sistemele de control din cutiile de viteze automate.

Aici puteți înțelege și învăța despre diferențele dintre cutiile de viteze, modurile de operare de bază, denumirile diferitelor funcții și, nu în ultimul rând, tuningurile disponibile.

Majoritatea cutiilor de viteze din piață sunt cutii cu convertizor de cuplu și cutii cu dublu ambreiaj. Desigur că mai există, însă foarte rar, cutiile manuale robotizate (un actuator care simulează călcarea ambreiajului și schimbul de treaptă), precum și cutiile CVT (așa-zisele cutii fără viteze, folosite în principal pe mașinile hibrid), dar acestea nu sunt foarte dorite din cauza faptului că nu oferă o senzație de condus foarte plăcută.

Tuningul cutiilor de viteze cu convertizor de cuplu:

Cutiile automate de acest tip folosesc angrenaje, iar pentru un schimb „lin” în momentul transferării forței, se folosește acest convertor de cuplu care se bazează pe lichid (ulei hidraulic), din acest motiv aceste cutii au ușoare pierderi de putere.

Cele mai multe cutii de acest gen se găsesc la Mercedes, mai exact cutia G-tronic sau Tiptronic găsite în gama de vehicule a grupului VAG.

În ziua de astăzi, cel mai mare producător de cutii cu convertizor de cuplu este ZF, și mai exact cutia în 8 Trepte de viteze pe care o găsim la mărcile BMW, Land Rover și Jaguar.

Schimbul lin sau, cum se mai spune, schimbul Smooth, este cel mai mare avantaj al acestei cutii, dar aici intervin, pe lângă pierderile create de convertizor înainte de blocare, și probleme de latentă în schimbul de treaptă. Toate acestea se rezolvă printr-un tuning complet al hărții de funcționare din calculatorul cutiei. Și, în special, acest tuning, dacă este făcut împreună cu tuningul de motor, poate aduce senzații complet diferite și plăcute ale condusului, împreună cu un consum scăzut major de combustibil.

Tuningul cutiilor cu dublu ambreiaj:

Cutiile cu dublu ambreiaj au un principiu de funcționare total diferit, dar foarte exact și precis. Mai pe scurt, un ambreiaj controlează vitezele pare, iar celălalt controlează vitezele impare.

De exemplu, într-o cutie cu 6 trepte cu dublu ambreiaj, un ambreiaj controlează vitezele 1,3,5, iar celălalt controlează vitezele 2,4,6. Acest principiu de funcționare aduce un mare beneficiu, acela că în permanență viteza următoare este pregătită.

Dacă suntem în viteza 4 și turele urcă, automat viteza 5 este deja pregătită. În momentul schimbului, viteza 4 este decuplată și imediat viteza 5 cuplată. Acest principiu aduce un timp de schimb foarte rapid, unii proprietari explicând că „schimbă într-o fracțiune de secundă” sau „nu îți dai seama când schimbă”.

Pe lângă aceste beneficii de rapiditate, nu avem convertizor, ceea ce înseamnă că nu avem pierderi de putere, această cutie ducând la un consum de combustibil mult mai mic.

Dar întotdeauna există și lucruri negative, ca de exemplu, acest principiu de funcționare necesită foarte mulți senzori și electronică, numit „mechatronic”, iar acesta tinde uneori să nu mai facă ce trebuie. De exemplu, suntem în modul sport pe un drum cu serpentine, iar faptul că avem ture înalte indică cutiei o pregătire de treaptă superioară. Dar urmează un viraj strâns și frânăm, iar după curbă dorim o viteză inferioară pentru a avea acel impuls sportiv. Astfel, cutia va avea nevoie de timp de pregătire, iar uneori intervine acel „jerking” sau, în traducere liberă, un moment de pierdere a cutiei urmată de un sunet metalic.

Din fericire, acesta este motivul pentru care intervine tuningul prin readaptarea hărții. Acest „jerking” este complet dispărut și automat avem un driveability superior.

Pe lângă toate acestea, se mai pot tuna foarte multe funcții, cum ar fi timpii de schimb, launch control, managementul de temperatură al uleiului hidraulic etc. Mai jos avem lista completă care, în funcție de cutia dumneavoastră de viteze, se pot aplica:

De ce să tunez cutia de viteze:

1. Îmbunătățirea punctelor de schimb în D (Drive):
Modul Drive/ ECO face mașina foarte lentă, mai ales la motoarele pe benzină unde în setările de fabrică, punctele sunt setate foarte jos, sub momentul de boost al cutiei, ceea ce înseamnă că cuplul motor nu este folosit la capacitate maximă. Acest lucru odată modificat aduce un moment de schimb la turațiile unde motorul creează cuplu și acest lucru se traduce prin folosirea eficientă a cuplului și puterii, ducând la o scădere a consumului de carburant.
2. Limitările de cuplu
Motorul îl tunăm, dar cutia nu dezvoltă acel cuplu, pentru că la nivel de Canbus acesta este limitat din presiunile de ulei ale ambreiajului. În acest caz, trebuie să ridicăm acel prag de cuplu pentru a ajunge puterea la roți.
3. Micșorarea timpului de schimb
Multe cutii (în special VAG) au un delay de schimb instalat electronic. Acest delay poate fi dramatic îmbunătățit pentru a simți un impuls mult mai sportiv. Chiar și fără tuning al motorului, acest lucru poate aduce un feeling de putere crescută.
4. Mărirea presiunii de cuplare a ambreiajului
Dacă mașina ta este tunată agresiv (stage 3), ambreiajul începe să patineze, pentru că este programat la o anumită presiune de cuplare care nu poate ține nivelul de cuplu al motorului. Acest lucru se rezolvă prin mărirea presiunii de cuplu, iar uneori este necesar și schimbul de pack de ambreiaje, cu unul forjat.
5. Activare Launch Control
Cutiile au launch control presetat, dar uneori acesta este dezactivat de fabrică sau este limitat la un anumit număr de launch-control. De asemenea, uneori datorită temperaturii uleiului cutiei, acesta se poate dezactiva automat până când se răcește. Noi putem rezolva asta doar din soft și, împreună cu Managementul termic, Launch Controlul să fie disponibil în permanență.
6. Presetare Launch Control la RPM dorite.
Presetăm Launch-Control la turațiile unde puterea este cea mai mare sau unde mașina poate pune puterea la roți în siguranță și fără a ajunge la acel patinaj pe loc. Acest lucru duce la o plecare de pe loc optimă, iar setarea lui necesită un test dinamometric, pentru a citi curba de cuplu și puterea dezvoltată în funcție de rotațiile motorului.
7. Dezactivare kick-down
Numele spune totul.
8. Frânarea cu piciorul stâng (Left Foot Braking)
O să poți ține piciorul pe frână și pe accelerație în același timp și îți oferim acel feeling de mașină de curse sau kart. Acum poți folosi ambele pedale în același timp. În mod normal, accelerația se anulează la apăsarea pedalei de frână, dar ajustând acest lucru îți poți scădea timpii pe circuit foarte mult.
9. Schimbul manual la liberă alegere
La turații mici sau mari, chiar dacă cutia este în modul M, aceasta poate schimba înainte sau înapoi. Putem dezactiva acest lucru la cerere, activând modul manual complet și la liberă alegere a schimbului de treaptă.
10. Management termic
Prin recalibrarea momentelor de patinaj și cuplaj ale ambreiajelor, precum și modificarea presiunii pompei de ulei hidraulic, putem să îmbunătățim răcirea uleiului și funcționarea ei în parametri în orice regim de funcționare, totul numai din recalibrare software, fără intervenție fizică.
11. Sunet de schimb mărit (boom sau farting)
Numai la cerere și pe anumite calculatoare de cutii. Cutiile cu dublu ambreiaj au un sunet specific de schimb, ca un boom. Noi putem ajusta acest sunet prin tăierea injecției în momentul schimbului și accentuând acel farting. Totul doar din software și fără intervenție mecanică.
Call Now Button